05/02/2017 av Tonje Sørdal

♥Slottsfjellere: Supercrew Yri og Eirin

I samarbeid med Høgskolen i Sørøst-Norge kjører vi et eksklusivt praksisprogram vi kaller Supercrew, hvor vi er på jakt etter ivrige festival-elskere med det lille ekstra! 

Nå som vi har åpnet for søknader til Supercrew 2017 får vi støtt og stadig spørsmål fra unge lovende om utbyttet av praksisprogrammet. Dette kan vi selvsagt prate en del om, men det aller beste er vel å få det fra sikre kilder. Derfor har vi tatt en prat med tidligere Supercrewere Yri og Eirin som forteller hva programmet har gjort for dem, både privat og karrieremessig.

Yri Amanda Digernes (25) bor i Stavanger og var Supercrew i 2015. Hun jobber i dag som daglig leder for Stiftelsen Otto-huset.

Hvorfor søkte du Supercrew-programmet?

– Jeg søkte Supercrew fordi jeg visste jeg ville jobbe med ledelse innenfor kultur, og ærlig talt fordi jeg elsker festivaler og ville se en fra innsiden. Jeg kom over utlysningen rent tilfeldig, og det hørtes ut som det var midt i blinken for meg. Og det var det jo!

Hva lærte du som Supercrew?
– Jeg fikk prøve meg innenfor flere ulike områder på festivalen. Heriblant fikk jeg en ny forståelse av hvor mye blod, svette, latter og godt samarbeid som skal til for å få en festival til å gå rundt. Jeg fikk ansvar, innenfor trygge rammer, og lærte både mye om meg selv, festivalbransjen, og hva jeg ville gjøre i fremtiden.

Hvordan har det å være Supercrew forberedt deg for videre jobbing i festival- og musikkbransjen?
– Før jeg søkte Supercrew hadde jeg planer om å jobbe innenfor teater, da jeg har en bachelorgrad I teatervitenskap. Supercrew utvidet horisonten min, og har nok også gitt meg flere muligheter på jobbmarkedet. Nå jobber jeg som daglig leder for en kunst- og kulturstiftelse, med ansvar for booking, gjennomføring av alle arrangementer, sponsorarbeid og alt som følger med. Supercrew, og faget festival- og event management har vært et godt springbrett for veien videre.

Hva fikk du ut av kombinasjonen av teori og praksis i samarbeidet med HSN?
– Jeg synes kombinasjonen av studiet og praksis var veldig givende. Studiet gir mer tyngde, og sammen med selve supercrewarbeidet ga dette meg en innføring i både noe av det administrative arbeidet som ligger bak en festival, og de mer hands-on oppgavene som må til for at festivalen skal bli en realitet. Jeg anbefaler alle som kan å benytte seg av samarbeidet med HSN.

__________________________________

Eirin Sandstad (29) bor i Oslo og var Supercrew i 2014/2015. Hun jobber i dag som festivalsjef og daglig leder for Mablis, prosjektleder for dekor og konseptutvikling i Slottsfjell, prosjektleder i TEDxOslo og produksjon på Parkteatret.

Hvorfor søkte du Supercrew-programmet?
– Jeg hadde jobbet litt som frivillig på ulike festivaler, og studerte på den tiden Kultur og Ledelse. Jeg ønsket meg rett og slett mer erfaring og helhetlig lærdom i festivalbransjen.

Hva lærte du som Supercrew?
– At uansett hvilken stilling/rolle du har i festivalbransjen så er det “all hands on deck” som gjelder under produksjonstiden. Man går sammen og hjelper hverandre og holder motet til hverandre oppe under tunge dager. Følelsen av å være så sammensveiset som gjeng er gull verdt og man lærer av hverandre.

Hvordan har det å være Supercrew forberedt deg for videre jobbing i festival- og musikkbransjen?
– Masse! Det har forberedt meg på at man må ta i et tak, og mentalt gå inn i en produsksjonstid boble hvor man jobber tett innpå folk 24/7. Man har aldri fri under denne tiden, en likevel er det verdt det når man under avvikling ser resultatene av det man jobber så hardt for.

 

 

 

Vil du søke Supercrew? Mer informasjon finner du her!

Under vignetten ♥Slottsfjellere blir du litt bedre kjent med noen av folka som svetter litt ekstra for at du skal få en knall festival!