Årets festival arrangeres på Kaldnes 12. & 13. juli. Festivalområdet strekker seg fra Dockside/Beddingen og vestover til Agilityhallen. I samarbeid med Kaldnes Vest og Selvaag ryddes og oppgraderes hele området rundt hallene med gressplen.
Å være nabo til et så stort arrangement er en belastning, det har vi full forståelse for. Det er viktig for oss at dere som naboer opplever minst mulig sjenanse og ulemper i forbindelse med festivalen. Dere har gitt oss mange verdifulle innspill så langt i planleggingen, noe vi er svært takknemlig for. Vi ser frem til videre dialog og samarbeid, også underveis i festivalen - og etter hvert evaluering og tilbakemeldinger. God dialog og erfaringsdeling er viktig også for planleggingen av årene fremover.
Planen er at festivalen skal gjennomføres på det samme området i 3-4 år, før den flytter lengre inn på industriområdet.
Dørene åpner til stranden klokken 12:00. Resten av området åpner klokken 13:00. Utendørskonsertene avsluttes klokken 23:00.
Innendørsarrangementet Natten åpner klokken 22:00 og avsluttes klokken 03:00.
Her kommer noen praktiske opplysninger og informasjon som har vært etterspurt i dialogen med naboer:
Selve festivalen går av stabelen 12. & 13. juli. Riggingen av festivalen starter to uker før festivalstart, og nedriggingen én uke etter.
Sikkerhet og orden ivaretas gjennom hele festivalen av sikkerhetsfirmaet Pro Sec, i samarbeid med politiet. Pro Sec har lang erfaring med store arrangementer og festivaler over hele landet.
Kaldnesgaten som går mot Badeland vil være helt stengt begge festivaldagene - fra rundkjøringen mot Badeland, begge veier. Trafikken inn fra kanalbroen vil også ha begrenset tilgang. Beboerparkering og parkeringshus vil etter planen være tilgjengelig som vanlig. Det vil være vakthold ved rundkjøringen ned mot beboer området. Gangbroen blir stengt for trafikk 22:30-24:00, men kan åpnes tidligere dersom det lar seg gjøre av sikkerhetsmessige grunner. Det er til vurdering om det skal være tilgang for gjestebåter på Kaldnessiden under festivaldagene.
Det vil bli organisert alternativ parkeringsplass i nærheten for dere som har parkeringsplass på festivalområdet. Denne informasjonen vil komme fra parkeringsselskapet.
Festivalen har et eget ryddeteam i aksjon på og utenfor festivalområdet. Ryddeteamet jobber kontinuerlig under hele festivalen, også i løpet av natten og om morgenen. I tillegg har vi et godt samarbeid med kommunen, som kjører søppelet vekk fra området.
Vi vet at noen naboer har ønsket seg festivalpass, og vi skulle gjerne vært i posisjon til å kunne tilby dette. Et stort antall naboer kombinert med det å etablere en ny festival på et helt nytt område – med de kostnader det fører med seg, gjør at vi dessverre ikke har økonomi til det. Vi håper derimot at det nye opparbeidede gressbelagte området vil være til glede for hele nabolaget gjennom året.
Festivalen har investert i spesiallydutstyr som tar i bruk ny teknologi som vil gjøre det mulig å kontrollere og styre lydnivået på en helt annen måte enn tidligere år.
I veilederen «Musikkanlegg og helse» er det angitt grenseverdier for lydnivået på offentlige arrangementer og festivaler. Når det skal gjennomføres konserter under Slottsfjell, vil disse grenseverdiene følges.
En ekstern lydkonsulent fra Norconsult blir engasjert inn. Lydkonsulenten monterer måleutstyr på scenene, ved mikseposisjoner og hos utsatte naboer. Lydnivået blir målt i sanntid, noe som gir oss muligheten til å følge med og tilpasse lydnivået til grenseverdiene. Etter festivalen utarbeider vi en rapport som sendes til offentlige etater.
Vi i Slottsfjellfestivalen håper på et godt naboskap og ønsker alle en riktig god sommer!
Spørsmål kan rettes til hei@slottsfjell.no
Under festivalen blir det etablert en vakttelefonen som vil være tilgjengelig fra tirsdag 11. juli kl. 12:00 til kl. 12:00 fredag 14. juli. Telefonnummer: +47 940 33 333
Til alle partnere